Skyddsänglar

Do not search for us, we will find you. Do not wait for us, we are here, all ready. Do not whisper your name, we know it well. We have loved you forever, TIME WILL TELL. . . . . We are your Guardian Angels.

onsdag 21 december 2011

Vikten av tacksamhet


Jag vill lära min barn att det är viktigt att ge. Det går inte bara att ta och få saker hela tiden, inte utan att ge något tillbaka iallafall. Lär dom att vara tacksamma för det de har. Är svårt. Men nöter jag in det tillräckligt så kanske något av det fastnar.  

Att säga tack är också viktigt, inte bara för barn, utan för alla. Att visa tacksamhet över att människor och prylar finns till. Är lätt att se förbi det och bara ta för givet att det ska finnas och att det ska finnas 300 julklappar under granen.

Sa till Annea här om dagen (då hon blivit besviken över ett paket i kalendern). Att det fortfarande var viktigt att hon sa tack, för det var givet av kärlek. Hon behöver inte tycka om grejen. Men ett tack är det alltid värt. För människan som gav det, gav det för att hon tycker om och ville ge av kärlek. Då är det inte Ok att sucka och inte vara tacksam.

Under jul och nyår är det många som ser tillbaka på året och allt de åstadkommit, förlorat, vunnit, sett, hört, och gjort. Även jag. Jag känner just nu tacksamhet för detta stora år i mitt liv. Jag fann mig själv, jag gick in längst in, jag vann och jag är nu starkare än någonsin.

Varje kväll när jag ska sova så säger jag tack för allt jag fått och för alla jag mött. Jag ser framför mig att nästa dag blir underbar och sedan somnar jag gott. När jag vaknar ser jag åter igen framför mig hur jag möter kärleksfulla människor, hur jag är positiv och glad och hur dagen flyter på obehindrat.

Det hjälper mig mycket. Att börja dagen positivt. Att redan i förväg bestämt mig för att den ska vara bra, ger mig energi och en stabil grund att stå på. Och om något mot förmodan går snett, så har jag ändå det positiva nära till hands och kan tackla den utmaningen lättare.

Så lätt det kan vara att få det liv man vill ha, att få dagen som man vill ha!

TACKSAM FÖR LIVET!

Vad är ni tacksamma för?

GOD JUL FINA LÄSARE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just DIN kommentar!