Skyddsänglar

Do not search for us, we will find you. Do not wait for us, we are here, all ready. Do not whisper your name, we know it well. We have loved you forever, TIME WILL TELL. . . . . We are your Guardian Angels.

onsdag 27 april 2011

KASAM

Ett ljus har tänts inom medvetenheten om känslan!

Min enda lediga dag denna vecka och jag måste in på studiecirkel på jobbet. Men jag ångrar inte att jag åkte. Tänkte först stanna hemma med barnen, jag är ju lite sjuker. Men barnen ville så gärna till dagis så då bestämde jag mig för att åka. Haha dom älskar sitt dagis mina små! Skönt de!

Jag tyckte cirkeln var givande idag. Nu pratas det mycket om KASAM = Känsla Av Sammanhang. Jag är så glad över att det tas in inom vård och omsorg. Våra kroppar ser likadana ut men hur är det med våra känslor och våra tankar. DOM är ju verkligen inte lika från person till person. Vård handlar om så mycket mer än mediciner och kroppsliga åkommor. Att må bra handlar lika mycket om att må bra i sig själv och sitt inre. Att ha ett meningsfullt liv i vilken ålder man än är. Att Britta får komma ut och gå en gång i veckan kan göra så att hela hennes livssyn blir bättre och hon finner mening med att leva. Att inte fokusera på det sjuka. Att se det friska och ta vara på det. DET är viktigt. Vi är ju inte en sjukdom eller ett brutet ben. Vi är fortfarande en människa med känslor och behov som behöver tillgodoses. Det kan inte en tablett eller en medicinsk åtgärd alltid tillgodose. Därför är det viktigt att vi tar vara på känslorna hos varje individ och gör det bästa utifrån det. Jag KAN, istället för jag kan INTE! Viktigt det där med att se det friska och se det som dom fortfarande kan göra själva..inte bara fokusera på armen eller benet som Inte längre kan göra som dom vill.

Så för att förenkla det hela så handlar det om att alla äntligen börjar förstå att det är det inre som behöver lyftas fram.. Har du en känsla av sammanhang så är det lättare att bli frisk än om du inte har det. Så om det börjas från rätt håll, det vill säga från känslolivet så kan kan vi komma hur långt som helst. Kanske är det inte maten, medicinerna som ska komma först i vårdprocessen. Kanske är det så att om känslorna blir bekräftade och vi finner ett sammanhang och en mening med vad vi är sjuka i eller har råkat ut för så kan vi på ett bättre sätt ta åt oss det medicinska och rehabiliterande inom vården. Att först greppa situationen, sedan få kontroll för att sedan se en mening. DÅ kan man komma vidare.

Jag finner en stor glädje i att det pratas så mycket om detta nu och att det verkligen tillämpas inom all vård nu. Så skönt.

När jag pratar högt om vad jag tror på och känner så mår jag så bra. Idag kom Maria fram på jobbet..jag har varit borta ett tag..hoppas jag finner känslan av mig igen! På riktigt!


PUSSS PUSSSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just DIN kommentar!