Skyddsänglar

Do not search for us, we will find you. Do not wait for us, we are here, all ready. Do not whisper your name, we know it well. We have loved you forever, TIME WILL TELL. . . . . We are your Guardian Angels.

onsdag 4 januari 2012

Ekologiskt


Visste du att?

Om alla svenskar valde svensk, ekologisk potatis så skulle 95 ton bekämpningsmedel för blastdödning, mot ogräs och svamp aldrig komma ut i miljön eller påverka människors hälsa.
Källa: SCB


Jag köper så mycket jag bara kan ekologiskt. Det gör ont i hela kroppen när jag äter halv och helfabrikat, dåliga märken och konstgjort skit. Fy vad mycket det finns att trycka i sig, som saknar allt vad näring, vitaminer och naturliga råvaror heter. 

Det är inte svårt att titta på innehållsförteckningen. Står det mer en 1 E-ämne så skippar jag det helst. Soja lecitin undviker jag helt. Finns i flingor, chocklad, oboy mm.mm. Änglamarks ekologiska varor tycker jag har BRA ekologiska varor. Deras flingor är riktigt goda och innehåller BARA majs. Jämför nångång med kelloggs eller något annat märke så får ni se hur det skiljer sig. 
Sedan jag fick reda på att potatis besprutas ca 14 ggr, ibland mer, så undviker jag den med. Köper ekologisk. Ibland blir det lite dyrare. Men hellre betalar jag liter mer och njuter av ren mat, än att spara ett par kronor och äta giftig mat. Alla varor som kallar sig ekologiska är inte bra varor. Det krävs nog bara att två ingredienser är ekologiska för att HELA produkten ska få kallas det. Så jag kollar upp det med. Oboys ekologiska pulver til lexempel, bara skit, förutom sockret som är ekologiskt då rå =)

Nu har jag kollat så många innehållsförteckningar och märken. Så jag vet vad som är bra och dåligt. Det tar inte lång tid att lära sig vad som innehåller bra grejer och inte. Så jag tar inte längre tid på mig i affären. Om det nu är tiden som tryter. 

Jag tänker på vad jag äter från alla håll och kanter. Men jag tycker det är viktigt, och därför blir det inte jobbigt. Jag vägrar att vara omedveten och bara trycka!

PUSS PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just DIN kommentar!