Skyddsänglar

Do not search for us, we will find you. Do not wait for us, we are here, all ready. Do not whisper your name, we know it well. We have loved you forever, TIME WILL TELL. . . . . We are your Guardian Angels.

onsdag 29 juli 2009

Budapest i ord

Torsdag runt 17 kom mor och far och hämtade mig för att åka till Uppsala där min syster bor. Jag dansade med barnen i köket..kändes mycket skum och ledsamt att lämna dom. Men det gick över! I Uppsala åt vi mat och gick sedan och lade oss..Sjukt varmt i rummet..fick känna på utlandsvärmen redan då =)..Stackars Johan sov knappt en blund. Men jag sov gott.

Sen drog vi iväg mot arlanda för att ta flyget till Prag där vi skulle vänta på sista flyget till Budapest. Första flygresan gick bra. Var lite nervös som alltid när jag flyger. Men det gick jätte bra. Andra flyget var ett litet propellerplan. Denna resa mådde jag sjukt illa. Vill aldrig må så igen. Hade nog ätit och druckit för lite. Efter flyget var det flygbuss och på det en taxiresa på ca 2-3 mil. Jag tackar gudarna att chauffören hade fönstrena öppna. Annars vet jag inte vad som hade kunnat hänt!!!!
Väl framme vid hotellet drog jag i mig en hel förpackning saltapinnar..haha då gick det värsta över.

Vi tog bussen till centrum och letade efter någonstans att äta. Var inte svårt att hitta matställen. Fanns restauranger runt varje hörn. Vi valde en italiensk. Vin, öl och pizza blev det. Gulasch för far. Man måste ju äta inhemskt!! Pizzorna var mycket goda. Billigt var det oxå.

Efter maten letade vi upp tunnelbanan och tog oss till ett spa. Såg ut som ett palats. Inne i byggnaden var det en gård med tre pooler. En på 37 grader, en på 30 och en på 28 grader. Himlen var blå och det var varmt och härligt i luften. Var så skönt att få slappa efter resan. Massagen var tyvärr fullbokad, annars hade vi slagit till med en sån oxå. Kostade ju som sagt var knappt ingenting i Budapest.
Sen sov vi gott. Johan däcka vid 21.20 och vi inte långt efter. Jag och mina syskon hade ett rum och mor och far ett annat. Rummen var stora och fina.

På lördagen hade vi bestämt att far och Johan skulle åka iväg till formel 1 banan och kolla kvalet. Vi bestämde oss för att åka med och "visa" vägen för dom. Resan var inge kul alls.. En galen busschaufför som tvärnita hela tiden. (hetsig trafik i Budapest). Resan tog ca 30 min. Vi trodde inte att banan skulle ligga så långt bort från centrum. Långt ut i buschen var det. Jag, mor och syster åkte direkt mot centrum igen. Far och bror fick klara sig själva=). Vi åkte till Westend gallerian. Norra Europas största shoppingcenter. Det var det verkligen! Fanns hur mycket butiker som helst. Så där shoppade vi! Åkte sedan in till stan och åt mycket god mat och drack vin. En flaska vin kostade ca 80 kr att ta in. Jämför det med Sverige där det kostar ca 249 kr för en flaska på restaurang. GOTT var det oxå. All personal var duktiga på engelska och allt var fräscht och gott. Mat och väder är ju det viktigatse på semestern tycker jag och vi fick det bästa av båda!
Vi hade alltså haft en toppendag. Vi möter sedan upp far och son som inte haft en toppendag alls! Inge vidare på banan, vilseledda på bussen och borttappad (stulen) plånbok var deras resultat av dagen. Det var upprörda känslor. För lite dricka och mat gjorde ju inte saken bättre. Far lugnade ned sig när han äntligen fick sina kort spärrade. Vilket egentligen inte tog lång tid alls, men det var nog en evighet för honom. Så vi hade olika upplevelser av dagen! Vi strosade en stund på stan. Sen tog vi oss lite att dricka. Slog till med en glass var oxå. Det var väl det enda negativa med maten i stan. Man är ju så van vid att få stora härliga glassar. Här skrapade dom verkligen av glasskopan så det inte blev " för mycket". Två kulor blev som en. Men gott var det ju. Kanske inte behöver mer ändå igentligen! Sen blev det sova och ladda inför en dag på banan för oss alla. Det riktiga formel 1 loppet!

Söndagen började lugnt och vi tog oss till tunnelbanan som tog oss till bussarna som tog oss till banan. Denna gång var det en kvinnlig chaufför som tog det mycket lugnare. Plus att vi fick sitta ner. Glömde nämna att vi stod hela förra resan. Fullpackade bussar var det, minst sagt. Det var varmt denna dag, men lite moln på himlen. Var skönt med lite skugga ibland. Vi kom fram och där fick vi gå några km i ogästvänlig terräng. Tror inte att Ungrarna bryr sig så mycket om formel 1..inte så värt uppstyrt och inga skyltar i stan om vart man skulle gå för att ta sig dit. Men banan var ju fin. Vi gick runt och kollade läget. Vid kl 14 började racet. Öronproppar var ett måste. Det var fullt drag!!!! Vi satt på en lien grässluttning med massa andra, Var precis vid en kurva. Vi såg bilarna bra men man hängde inte med så bra i vad som hände och så. Jag trodde hela racet att Hamilton hade åkt ur. Men det visade sig ju sedan att det var han som vann..haha! Full koll som sagt. Även om jag inte är så intresserad av formel 1 så var det en häftig upplevelse att ha varit där. Måste ju tillägga att Hamilton (förare) är ihop med Nicole i Pussycat dolls. De ni..Hon och jag var alltså på samma ställe vid samma tid..haha!

Vi kom tillbaka till stan vid ca 18. Då åt vi gott och billigt igen sen gick mot floden. Där hittade vi en båt som åkte varje timme. Den tog vi oss en tur med. Var mycket vackert. Hela staden lyste upp i mörkret. Rogivande att åka båt. Högtalaren till guiderösten måste vart gammal, för vi hörde inte ett ord. Men det gjorde ingenting. Var vackert och lugnt. Efter det var det sova. Vi bestämde att sista dagen skulle bestå av shopping.

Sista dagen var mycket varm. Vi åt frukost och tog vår älskade buss till centrum. Vi shoppade lite och åt. (Mat för 5 personer. Öl eller vin till alla utom Johan och dessert gick på 800 kr.) Fattar ni vad billigt!!! Tog en daiquiri vid 11..var alldeles för tidigt för mig..benen somnade nästan..haha Elin fick dricka upp den. Ville heller inte riskera att må illa på planet igen!!! Som ni märker gick jag inte på någon diet under denna resa.

Är mycket nöjd med Budapest allt var gott, billigt och fräscht. Jag sätter mig mycket hellre på deras toaletter än dom Sverige erbjuder på sina restauranger. Här luktade det gott var rent överallt och kostade ingenting!

Hemresan gick bra. Nu längtade jag efter att få komma hem. Påväg till Uppsala för att lämna av Elin bestämde sig Johan för att lägga av en skit. Resultatet av det blev att Elin och jag öppnade fönstren för att vädra..Plötsligt ser jag något vitt flyga föbi..HATTEN skriker jag, Johan slänger sig...men det var försent. Pappas hatt försvann ut på motorvägen!!! Vi skrattade så vi tjöt, men far tyckte nog inte att det var lika kul. Han låste fönstren för oss! Var ju en fin hatt ju..kanske finns en liknande i Sverige som han kan köpa. Fast inte lika billigt..

Kl 01 kom jag äntligen hem. Gustaf låg och sov på soffan. Jag var sååå trött. Slängde mig in i duschen för att tvätta håret (som jag ej gjort på 5 dagar). Sen var det bums i säng..fast vi pratade en stund oxå.. Vid 04 vaknade Elias.. men somnade om till kl 06..

Kändes både skumt och bra att komma hem. Känns som om man missat så mycket med barna. Första dagen hemma var nästan jobbig. Men det blev bättre. Gustaf och ungarna hade haft det jätte bra de dagar jag varit borta. Men dom hade saknat mig..känns skönt att höra. Jag saknade dom oxå. <3...Igår lade jag mig på spikmattan på kvällen och sedan sov jag från 00 till kl 05..det fick duga =)..Känner mig utvilad idag! Måste ju skryta med att jag tog Elias och gick ut och gick från 05.33 till 06.29..de var mcket skönt. NU börjar allvaret!!!!!!


TACK FINA MAMMA FÖR RESAN OCH ALL MAT!! TACK FÖR ALLA PENGAR DU STICKER TILL OXÅ!! MASSA KRAMAR!!!!!!!



Pusssss på er!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för just DIN kommentar!